راهنمای خرید و انتخاب دستگاه های فشارسنج

مقدمه ای برای راهنمای خرید و انتخاب دستگاه های فشارسنج

در این مقاله قصد داریم در ارتباط با راهنمای خرید و انتخاب دستگاه های فشارسنج اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. تا با در دست داشتن این اطلاعات و نیز مقایسه فشارسنج های مختلف، بتوانید فشارسنجی را که مناسب خود و شرایط زندگی تان می باشد را به راحتی از طریق فروشگاه اینترنتی ضربان قلب تهیه بفرمایید.

قبل از هر چیزی نیاز است که با مفاهیمی هم چون فشارخون بالا، فشارسنج، انواع آن و … کمی آشنا شوید.

پس برای اینکه انتخاب مناسبی برای خرید فشارسنج داشته باشید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما بمانید.

فشارخون

قبل از هر چیزی می خواهیم بدانیم که فشارخون چیست؟

در واقع فشارخون برابر است با میزان فشاری که خون به دیواره رگ ها وارد می کند. که میزان آن بستگی به مقاومت دیواره رگ ها و نیز سختی کار قلب دارد. و یکی از علائم اصلی حیات بدن می باشد.

فشارخون بالا

حال زمانی که گفته می شود فرد فشارخون بالا یا به اصلاح پر فشاری خون یا همان هایپرتنشن دارد، یعنی فشاری که خون به دیواره رگ های فرد وارد می آورد بسیار بالا می باشد.

فشارخون بالا بسیار خطرناک می باشد. و اغلب افراد به آن دچار هستند و خیلی ها از وجود آن در بدن خود اطلاع ندارند. پزشکان به بیماری فشارخون بالا، قاتل خاموش نیز می گویند. که اگر به موقع تشخیص، درمان و کنترل نگردد ممکن است منجر به نارسایی های قلبی و نیز سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی های کلیوی و حتی آسیب به چشم ها بشود.

افراد حتما باید به کمک پزشک و فشارسنج این بیماری را تشخیص بدهند. و فشارخون خود را مدیریت کنند تا سلامت بمانند.

این بیماری به قدری خطرناک است که اگر به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است سال های سال بدون علامت باقی بماند و به ارگان های مختلف بدن آسیب برساند. و زمانی ما متوجه وجود آن بشویم که برای اقدام بسیار دیر شده است.

و تنها زمانی متوجه چنین بیماری در وجود خود می شویم که از یک فشارسنج برای اندازه گیری فشارخون خود در طی یک بازه زمانی استفاده کنیم.

فشارسنج

شما حتما اسم فشارسنج خون یا همان فشارسنج پزشکی را شنیده اید. فشارسنج پزشکی به انگلیسی sphygmomanometer نامیده می شود. و دستگاهی است که به کمک آن به راحتی می توان یکی از علائم حیاتی مهم بدن به نام فشارخون را اندازه گیری نمود.

این فشارسنج های پزشکی معمولا در داروخانه ها، شرکت ها و فروشگاه هایی که لوازم پزشکی میفروشند، عرضه می گردند.

حتما وقتی برای خرید این دستگاه از فروشنده سوال می کنید، فروشنده از شما می پرسد که کدام نوع را می خواهید؟ و طبیعی است که شما برای اولین بار اطلاعاتی را درباره آن نداشته باشید. در این صورت فروشنده در ارتباط با نحوه خرید انواع فشارسنج شما را راهنمایی می کند.

اما بهتر است که از قبل اطلاعاتی را در ارتباط با انواع فشارسنج های پزشکی داشته باشید. و ما در این مقاله تمام سعی خود را می کنیم که هر آنچه اطلاعی را که برای راهنمای خرید و انتخاب دستگاه های فشارسنج نیاز دارید، در اختیار شما قرار دهیم.

انواع فشارسنج

فشارسنج های پزشکی انواع مختلفی دارند. و در نهایت به سه دسته کلی تقسیم می گردند. که عبارتند از:

  • جیوه ای
  • عقربه ای
  • دیجیتالی

فشارسنج جیوه ای

اندازه گیری فشار خون با فشارسنج جیوه ای - دکتر مهرداد طاهریون | متخصص قلب  اصفهان

در واقع این مدل از فشارسنج، ساده ترین و معمولی ترین نوع فشارسنج مدل می باشد. که در واقع اغلب ما در مطب های پزشکی مشاهده کرده ایم. در واقع این نوع از فشارسنج دارای یک ستون جیوه و نیز یک بازوبند می باشد که ستون جیوه از طریق یک شلنگ یا کابل به بازوبند متصل می باشد.

ستون جیوه دارای درجه بندی می باشد. برای اندازه گیری دقیق باید ستون جیوه را بر روی سطح صاف قرار دهیم.

این نوع فشارسنج های جیوه ای دارای طول عمر بالایی می باشند و در حقیقت می توان گفت که اصلا مرگ ندارند. اما باید کاملا مراقب باشیم که ستون جیوه نشکند و محتویات آن خارج نشود. چون بسیار سمی و خطرناک می باشد. بسیاری از کشورها استفاده از این مدل فشارسنج را ممنوع کرده اند.

فشارسنج عقربه ای

فشارسنج عقربه ای رزمکس مدل GB102 - داروخانه آنلاین مثبت سبز

این روزها بیشتر در مطب های پزشکی از این نوع فشارسنج عقربه ای به جای مدل جیوه ای استفاده می گردد. در این مدل به جای ستون جیوه صفحه عقربه ای وجود دارد. که حرکت عقربه با توجه به میزان فشار هوا می باشد.

فشارسنج دیجیتال

فشارسنج دیجیتال بازویی امرن مدل 2020 OMRON M6 Comfort کامفورت جدید با کاف  فنری - بدون آداپتور

این مدل از دستگاه فشارسنج امروزه در همه جای جهان به ویژه ایران بیشتر از مدل های دیگر استفاده می گردد. و خود این مدل فشارسنج دیجیتال دارای دو نوع مچی و بازویی می باشد. که در خانه ها بیشتر مردم از نوع مچی استفاده می کنند. چون استفاده از آن راحت تر است. اما باید توجه داشته باشیم که نوع بازویی فشارسنج های دیجیتال بسیار دقیق تر از مدل مچی می باشند.

در فشارسنج مدل مچی، یک مچ بند داریم. ابتدا مچ بند را به راحتی به دور مچ می بندیم. ابتدا دکمه روشن/خاموش را فشار می دهیم. و دستگاه به طور اتوماتیک شروع به پر کردن و سپس خالی کردن هوای داخل کاف تا یک حد معین می کند. بعد از اینکه اندازه گیری تمام شد. فشارسنج میزان فشار خون و ضربان قلب را بر روی صفحه نمایش نشان می دهد.

در این مدل از فشارسنج ها، فرد به تنهایی می تواند فشارخون خود را اندازه نماید. اما در دو مدل قبل نیاز به کمک فرد دیگری داریم.

نکته مهم در انتخاب فشارسنج های دیجیتال

باید توجه داشته باشیم که امروزه شرکت های متنوع و معتبری در دنیا، انواع متفاوتی از این فشارسنج های دیجیتالی را تولید کرده اند.

که البته اساس کار همه آنها یکسان می باشد. و تنها در داشتن یکسری ویژگی ها و قابلیت ها با هم تفاوت های کوچکی دارند.

مثلا فشارسنج های دیجیتالی که اخیرا تولید شده اند دارای یک سری قابلیت های مهم می باشند. که پزشکان و افراد به کمک این ویژگی ها می توانند به گزارشات کامل تری از میزان فشارخون و یا مشکلات قلبی دست بیابند.

که به تعدادی از این ویژگی ها و قابلیت ها در زیر اشاره می نماییم.

  • اعلام میزان ضربان قلب
  • قابلیت ذخیره نتایج فشارخون تا حدود 90 اندازه گیری یا بیشتر
  • اعلام آریتمی یا بی نظمی ضربان قلب
  • اعلام میانگین سه نتیجه آخر برای به حداقل رسیدن خطا
  • اندازه گیری میانگین نتیجه های یک هفته برای تهیه گزارش مناسب به پزشک
  • قابلیت ثبت اندازه گیری ها مثلا برای دو کاربر (چون ممکن است در یک خانه چند نفر بخواهند نتایج اندازه گیری های خود را ذخیره نمایند. و به پزشک خود ارائه دهند.)
  • دارای هشدار تمام شدن باتری
  • هشدار تکان خوردن بیمار در حین اندازه گیری
  • آلارم خوب بسته نشدن کاف
  • داشتن آداپتور و قابلیت اتصال به برق
  • قابلیت خاموشی خودکار

بعضی از فشارسنج ها همه این ویژگی ها را با هم دارند و بعضی دیگر تنها یک یا چند تا را دارا می باشند.

و هر روزه استفاده از این فشارسنج های دیجیتال به نسبت جیوه ای و عقربه ای در حال گسترش می باشد. زیرا هم کار کردن با آنها راحت تر می باشد. و همچنین در تشخیص، کنترل و درمان بیماری های فشارخون برای بیمار و پزشک بسیار کمک کننده می توانند باشند.

با بررسی این قابلیت و ویژگی ها در فشارسنج های دیجیتال، میتوانیم فشارسنجی را که مناسب خود می باشد را به کمک راهنمایی های فروشنده، تهیه نماییم.

مقایسه سه نوع فشارسنج جیوه ای، عقربه ای و دیجیتال

اگر از لحاظ دقت بخواهیم این سه مدل از فشارسنج را بررسی نماییم. باید بگوییم که فشارسنج جیوه ای بالاترین دقت را دارا می باشد و فشارسنج دیجیتالی مچی دارای کمترین دقت نسبت به نوع های دیگر می باشد.

البته منظور از پایین ترین دقت این است که مقدار جزئی اختلاف دارد و نه اینکه اصلا دقت ندارد. اما اخیرا فشارسنج های دیجیتال مچی در بازار وجود دارند که دقت آنها بسیار نزدیک به نوع جیوه ای می باشد.

بخش های مختلف فشارسنج پزشکی

تا اینجا با انواع مختلف فشارسنج پزشکی آشنا شدید. در این قسمت بخش های مختلف این دستگاه را برای شما توضیح می دهیم.

البته ممکن است این قسمت ها در همه مدل ها یکسان نباشد و یا تفاوت هایی داشته باشند.

این قسمت ها عبارتند از:

  •  کیسه بادی
  • قسمت نشاندهنده میزان فشارخون

کیسه بادی

این قسمت در واقع همان کاف یا بازوبندی می باشد که به دور مچ و یا بازو بسته می شود. و تا حد معینی باد می شود. و باد شدن آن موجب بسته شدن رگ دست برای مدت کوتاهی می گردد. این قسمت در همه نوع فشارسنج پزشکی موجود می باشد. و ممکن است از لحاظ کیفیت و جنس تفاوت هایی داشته باشند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است. مشخص شده است که جنس لاتکس ممکن است حساسیت هایی را برای برخی افراد به وجود بیاورد. پس حتما این نکته را در نظر بگیرید.

قسمت نشان دهنده میزان فشارخون

که این قسمت در سه مدل متفاوت می باشد. و ممکن است به صورت جیوه ای، عقربه ای و دیجیتالی نمایش بدهد.

که در این سه مدل، همان طور که در بالا گفته شد نوع جیوه ای آن در بعضی کشورها ممنوع شده است. و فشارسنج عقربه ای بیشتر در مطب های پزشکان و نیز اورژانس های بیمارستان دیده می شود. و نوع دیجیتالی آن در مصارف خانگی به کار برده می شود. چون این نوع برای استفاده ی عموم مردم راحت تر می باشد.

فشارسنج های دیجیتالی با باتری کار می کنند. البته بعضی از فشارسنج های دیجیتالی نیز وجود دارند، که دارای آداپتور می باشند. و منبع انرژی آنها برق هم می باشد. و این نوع از فشارسنج ها قابلیت شارژ با برق را دارند. اما مکانیسم نوع عقربه ای و جیوه ای مکانیکی می باشد و نیاز به باتری ندارند.

حتما توجه داشته باشید، در صورتی که نوع دیجیتالی خریداری نمودید حتما باید ضمانت نامه هم دریاف کنید.

بقیه قسمت های فشارسنج پزشکی شامل لوله های اتصال، تلمه باد و نیز جعبه می باشد. که همگی را باید به طور کامل در هنگام خرید دریافت نمایید.

نحوه استفاده از فشارسنج های پزشکی

یه توضیح کوتاهی در ارتباط با طرز استفاده از فشارسنج ها در اختیار شما قرار می دهیم.

در نوع دیجیتالی که تمام اتوماتیک می باشد. و تنها با فشردن یک دکمه تمام کارها و اندازه گیری به صورت خودکار انجام می شود.

در دو مدل فشارسنج جیوه ای و عقربه ای نیز، بعد از اینکه بازوبند را به دور بازو و مچ بستیم، با تلمبه باد شروع به باد کردن می کنیم تا جایی که حس کنیم نبض قطع شده است. بعد میزان فشار خون را اندازه گیری می کنیم.

البته برای خرید دو مدل جیوه ای و عقربه ای حتما نیاز است که برای اندازه گیری دقیق آموزش کامل ببینیم.

و مهارت کسب کنیم. که البته برای مصرف خانگی نیاز نیست. و برای مصارف خانگی نوع دیجیتال از همه مناسب تر و راحت تر می باشد.

نکات مهم به عنوان راهنمای خرید و انتخاب دستگاه های فشارسنج

  • در هر بازر اندازه گیری به این نکته توجه کنید که هیچ وقت مانعی مانند لباس بین کاف و بازو و یا مچ شما وجود نداشته باشد. چون موجب ایجاد خطا در اندازه گیری می شود.
  • حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی دستگاه های فشارسنج نیاز به کالیبراسیون دارند. و کالیبره کردن آنها موجب می شود که خطا در هنگام اندازه گیری تا حد زیادی کاهش بیابد.
  • حتما در هنگام خرید برگه ضمانمت نامه را دریافت کنید. و دقت کنید که حتما دارای مهر و امضا باشد.
  • حتما از شرکت های معتبر و فروشگاه های اینترنتی معتبر دستگاه ها را خریداری نمایید. ما به شما فروشگاه اینترنتی ضربان قلب را پیشنهاد می دهیم. که تمامی دستگاه ها هم دارای ضمانت نامه می باشند و هم دارای خدمات پس از فروش هستند. و شما را می توانند همه روزه و در ساعات معینی از شبانه روز برای خرید مناسب راهنمایی کنند.

امیدوارم مطالب بالا به عنوان راهنمای خرید و انتخاب دستگاه های فشارسنج برای شما مفید واقع شود. و شما بتوانید فشارسنج مناسب خود را به راحتی تهیه نمایید.